Våre avdelinger

Vi har tre avdelinger i barnehagen vår: Rødkløver, Blåklokken og Smørblomst.

Rødkløver er en småbarnsavdeling, med plass til 9 barn i alderen 0-3 år og 3 voksne. På Rødkløver har vi som hovedfokus å gi barna omsorg og trygghet. Her er barna små, noen har enda ikke fylt året. Det er viktig å legge et godt grunnlag for barna før de skal over på "stor" avdeling. Hverdagen på Rødkløver er i hovedsak preget av lek, sang, korte samlingsstunder, omsorg og hvile.

Blåklokken er avdeling med plass til 18 barn, i alderen 3-6 år. På Blåklokken jobber det 3 voksne. Her leker vi mye, samtidig som vi har en del voksenstyrte aktiviteter og temasamlinger. Avdelingen er innredet med ulike soner, som gir barna god lekelyst. Her er egne soner for både lesekrok, kjøkken/dukkekrok, lego, forming, bilbane etc.  Vi reiser på turer, og vi har mange utedager i nærmiljøet.  Avdelingen er mye samlet, men vi har også egne aktiviteter for ulike aldersgrupper, eller mindre grupper på tvers av alder. Vi er opptatt av selvstendighet på Blåklokken, og øver ofte på dette. Vi har også fokus på overgangen barnehage/skole.

Smørblomst har plass til 15 barn i alderen 2-4 år. På Smørblomst jobber det 3 voksne. Smørblomst skal være en god lekearena der barna får rikelig tid og anledning til å leke, og vi er opptatt av å skape et spennende lekemiljø for barna. Avdelingen er innredet slik at vi kan endre den etter barnas behov, enten de vil bygge hytter, kle seg ut eller ha en rolig stund med høytlesning. Noen barn på Smørblomst har behov for å ta seg en hvil i løpet av dagen og da leker de andre ute og inne. Vi jobber med selvstendighet og konsentrasjon, og forbereder de barna som skal over på stor avdeling.