Foreldrebetaling i Minken Barnehage

Foreldrebetaling i Minken barnehage

Regjeringen fastsetter hvert år en maksimalpris, et øvre tak for hvor mye foreldre må betale for en barnehageplass.

Minken barnehage følger fastsatte makspris.

Ny sats:

Fra 1. januar 2023, kr 3000,-

Søskenmoderasjon blir beregnet automatisk:

For barn nr 2 får en 30 % søskenmoderasjon.

For barn nr 3 eller flere får en 50 % søskenmoderasjon.

Det finnes ordninger som gir foreldrene redusert foreldrebetaling/avslag i pris for barnehageplassen. Ingen husholdninger skal betale mer enn 6 % av inntekten sin for en barnehageplass.

Inntektsgrenser som gjelder for barnehageåret 2022 - 2023,  fra januar 2023:

Du kan søke om redusert foreldrebetaling dersom du:

• har barn i barnehage som er 1 år og har husholdningsinntekt under 550.000 kroner (gjelder også for 2023/2024)
  • har barn i barnehage som er 2-5 (6) år og har husholdningsinntekt under 598.825 kroner (gjelder også for 2023/2024)

En kan også søke om gratis kjernetid 20 timer i uken. Dette gis fra høsten det året barnet fyller 2 år. Gratis kjernetid får man automatisk, dersom man søker redusert foreldrebetaling og har krav på det.

Det må søkes for hvert barnehageår.

Vedtak om redusert betaling er gyldig fra og med den første hele måneden etter at Bergen kommune mottar søknaden din, og det er gyldig ut barnehageåret (juli måned).

Se informasjon her:

www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/barnehage-og-skole/barnehage/barnehageplass/soke-om-redusert-foreldrebetaling-i-barnehage-og-sfo

Informasjonen finnes på 15 språk.

Søskenmoderasjon behøver ikke foreldrene å søke om. Denne moderasjon regnes ut automatisk.

All redusert betaling, også søskenmoderasjon, gis etter kommunale satser, og beregningsmåten er uavhengig av hvilken barnehage barnet ditt går i.